Annons:
Etiketttematrådar
Läst 750 ggr
OlleA
2018-08-12 17:25

Ser vi slutet på torkan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar vi äntligen ana slutet på den katastrofala värmen och torkan vi har haft hela sommaren? Det har inte sett roligt ut i markerna den senaste tiden. Ödsmålsån i Bohuslän är en av många åar som på långa sträckor har varit helt utan vatten. Efter gårdagens regn rinner faktiskt lite vatten i ån igen, men årets generation av smolt (öringyngel) är förlorad.

Annons:
OlleA
2018-08-12 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

På många håll är björkarna inte ens gula längre - de är bruna. Man kan bara hoppas att de överlever och kommer med nya blad till våren. Före vintern kommer de inte att grönska på nytt.

OlleA
2018-08-12 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På mer utsatta ställen i våra bohuslänska berg ser det verkligen inte roligt ut. Här ser vi död ljung i förgrunden, och längre bort har alla ekarna torra, vissna blad. De borde vara gröna och fulla med ollon nu.

Maria
2018-08-12 17:30
#3

Oj då har den varit så uttorkad?

Jag har tidigare bott alldeles där ån mynnar ut i Jordhammarsviken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlleA
2018-08-12 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här har eklöven torkat medan de ännu var gröna. Trädet har inte hunnit dra in den värdefulla klorofyllen i grenarna och stammen.

Kyllan56
2018-08-12 17:32
#5

Så tråkigt!😭Dock kul att få se några foto från Ödsmål där min farmor är född och hennes mamma uppvuxen. En dag ska jag resa dit och andas in atmosfären.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

OlleA
2018-08-12 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det jag befarade för någon månad sedan har tyvärr blivit verklighet. Blåbärsriset har dött över stora ytor. Det innebär att rådjuren har förlorat en viktig vinterföda och går mot en väldigt tuff vinter, oavsett hur det blir med kyla och snödjup.

Annons:
OlleA
2018-08-12 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min äng hemma vid Källtorp borde vara full av grönska och blommor, med ett myller av fladdrande fjärilar och surrande humlor och bin. Men där finns knappt ett grönt strå och nästan inga insekter alls. Och finns det inga insekter finns det inga fåglar… allt hör ihop.

Igår fick vi faktiskt ganska bra med regn, och även idag har det kommit en skur. Törs vi hoppas att markerna äntligen ska bli lite genomfuktade? Så att den värsta brandfaran är över, fåglarna kan hitta maskar igen och grodorna kan leva upp när de inte behöver ta skydd för hettan under större delen av dygnet?

OlleA
2018-08-12 17:43
#8

Oj, här har ett par fd ödsmålsbor stuckit emellan. Tack för era kommentarer! 🙂

Olle

Carmarino
2018-08-12 18:29
#9

Håller tummar och tår för att det kommer massor av regn nu, och att naturen orkar återhämta sig åtminstone lite så att det blir mat till djuren i vinter. Hoppas även på en mild vinter, för då kanske det kan börja växa lite grönska/gröda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Martin
2018-08-13 08:07
#10

I Malmö har det nu regnat i två dagar och den tvärdöda gräsmattan börjar faktiskt redan återta någon form av grön färg, rätt fascinerande hur snabbt det kan gå ändå. Dock har många träd fällt sina löv och i vissa områden är det väldigt mycket bruna löv, trots att hösten inte är här. Vi får väl se vad det får för påverkan.

Läste artikel (som jag inte hittar nu) om att bränderna (på tal om blåbärsris) kan vara bra för björnen på sikt. Det har visat sig efter branden i Västmanland 2014 att askan blir en sorts gödsel och att branden skapar yta så blåbärsrisen tar sig rejält efter det. Så sannolikt svagare år i år pga torka, små bär samt uppbrunnet ris men kanske bra för björnen på sikt i de områdena.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: