Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 1068 ggr
Moalinn
8/19/16, 12:32 AM

Halvtonat gråfilter

Tänkte snart klicka hem mig lite fotogrejer och har länge funderat på ett halvtonat gråfilter. Är det något ni använder och rekommenderar? Vilken styrka (antar jag att det är när det står till exempel ND4 och ND8) ska man ha? Är slim att föredra?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
8/19/16, 10:25 PM
#1

Om du alltid tänker dela bilden precis i mitten är nog slim okej, dvs vilket runt filter som helst, men jag tycker att man har större flexibilitet med ett fyrkantigt i en filterhållare där man kan skjuta det så att det skuggar på rätt ställe.

Sedan är det så klart mycket viktigt att objektivets främre ände inte roterar vid fokuseringen, så som det är på många kitzoomar eller billigare objektiv.

Men det är väldigt mycket lättare att ha med sig ett som man skruvar i och är delat i mitten, jämfört med en ganska stor filterhållare att jonglera med när man ska skruva på och av och skifta filter. Om man tar på fri hand blir det troligen enklare med ett som man bara skruvar i. 

Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är 4 eller 8, eftersom man i båda fallen får utrymme för att lägga på eller ta bort lite filtrering i mjukvaran. Det kan vara lite lättare att jobba med ett med bara två steg jämfört med tre, om man inte alltid vill ha himlen mycket dramatisk.

[VSK]
8/20/16, 2:14 AM
#2

Ts, du får mindre chans till vinjettering om du har ultratunt filter (slim) än i vanlig tjocklek. Oftast så är det vettigare att köpa slim om man har FF då sensorn är så mkt större eller om man använder mer än ett filter samtidigt. Beror ju lite på vad du har för grejer. Har du APS-C med ett objektiv som tecknar FF, så ska det mkt till för att få vinjettering.

ND4 betyder att det tar fyra ggr längre tid för att få in samma mängd ljus som utan filter. ND8 åtta ggr så lång tid än utan filter. Eller om man så vill, så släpper ND4 in 25% ljus och ND8 12,5% ljus, eller om man räknar bländarsteg så är ND4 två bländarsteg och ND8 tre bländarsteg precis som Inkanyezi skrev.

Själv räknar jag i slutartid, tycker det går snabbast så. 

Jag äger inget halvtonat utan ett variabelt heltonat. Hade det varit heltonat du frågade om så hade jag valt ND8. Halvtonat vet jag ej, för jag har noll erfarenhet av det.

Moalinn
8/20/16, 5:20 PM
#3

Intressant, tack båda två! Förstår att ett fyrkantigt kan vara bättre men jag tror jag iallafall börjar med ett runt för att se om jag ens har någon användning av det. Hm, tror båda mina normalzoomar roterar vid fokusering så det sket sig kanske ändå. Får väl köpa mig ett nytt objektiv istället 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
8/20/16, 6:40 PM
#4

Köp ett heltonat ND. Där spelar det ingen roll om frontlinsen roterar.

Moalinn
8/20/16, 6:56 PM
#5

Då får jag fråga vad ett heltonat gör för skillnad, med vs utan filter alltså. Jag tänker mig att jag vill få bättre bilder vid landskapsfotografering.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
8/20/16, 7:01 PM
#6

Jämnt ND använder man för att få mindre skärpedjup genom större bländare om det är rimlig täthet, och med väldigt stor täthet används det för att få riktigt lång exponeringstid och rörelseoskärpa som eliminerar folk på bilderna eller ger silkesmjukt vatten och sånt.

Annons:
JazzBass
8/24/16, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag testade lite för några år sen med halvtonade filter, rektangulära (cokin), men jag blev aldrig vän med dem. Så länge man inte fotar en helt rak horisont ända från vänsterkanten till högerkanten så skuggar de alltid för mycket där man absolut inte vill skugga nåt extra.

Dagens sensorer är så pass bra att man ofta kan skippa de graduerade ND-filtren och göra samma saker, men mycket mer flexibelt, i efterbearbetningen istället. Senaste versionen av Lr fick också penslar för gradienterna, så man t.ex. kan ta bort effekten av gradienten där man inte vill ha den. Praktiskt och mycket användbart!

Att dämpa himlen med handen framför kameralinsen funkar också som graduerat gråfilter för långa exponeringar bara man rör handen hela tiden. Har man t.ex. 20 sekunders slutartid så får man 1 EV dämpning om man håller handen framför halva tiden. 2 EV dämpning om man håller den 3/4 av exponeringen osv. Värt att prova. Den här bilden nedan är tagen på det viset. Utan det hade det varit svårt att få både solen vid horisonten och de mörka stenarna bra exponerade samtidigt. (Bilden är editerad vilket säkert syns tydligt, men jag har inte använt några gråfilter eller liknande).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
9/19/16, 12:16 AM
#8

Tack för tipset JazzBass, ska testa det där med handen nästa gång! Det är så att gråfiltret ändå inte är någon idé att skaffa? Har hört så mycket bra om det. Vill kunna få bra bilder på solnedgångar och liknande, där både förgrund och himmel blir rätt exponerat.

Jag har svårt för det här med HDR. Får aldrig bra "grundbilder" (pga avsaknad av stativ/dåligt stativ) och misslyckas alltid med redigeringen. För några år sedan testade jag att fuska HDR genom att göra de ljusa delarna mörkare och de mörka delarna ljusare i en bild men jag tycker inte det blev bra. Främst i horisonten och runt träd kan man se ett fenomen jag inte minns namnet på, men det blir rött/blått runt kanterna.

Jag får väl ge mig tusan på att det ska gå så kanske. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
9/19/16, 10:37 AM
#9

Tja, nog är ett halvtonat gråfiltret bra ibland, men mest då horisonten är jämn och inte korsas för mycket av träd, berg och dylikt. Ett rektangulärt filter av bra kvalitet som man också kan flytta uppåt och neråt för att få övergången på rätt ställe på bilden är säkert ett bra komplement till fotoutrustningen. Dock kan det bli ganska dyrt. Cokins plastfilter blev jag inte så övertygad av då jag använde dem, men de funkar väl någorlunda väl till just solnedgångar. I andra fall tycker jag de förvanskade färgerna för mycket.

HDR är rätt knepigt att få till så det blir snyggt och ser realistiskt ut. Fenomenet du nämner kallas halobildning och ja, det är extremt fult tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: