Annons:
Etikettbildhantering
Läst 778 ggr
Moalinn
3/25/16, 12:46 AM

Sortering och organisering

Lite nyfiken på hur ni sorterar och organiserar era bilder. Raderar ni bilder ni anser inte håller måttet eller låter ni dem vara kvar? Eller raderar ni bara de som är dåliga, till exempel dålig skärpa, suddig, extremt över- och/eller underexponerat och så vidare? Eller raderar ni inga bilder alls?

Hur organiserar ni bilderna? Hur navigerar du dig igenom alla mappar och bilder?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
3/25/16, 12:50 AM
#1

Jag själv raderar inga bilder alls vilket är jättedumt för det finns alltid minst en bild från varje fotografering som aldrig kommer se bra ut. Har nog helt enkelt inte orkat på grund av seg macbook där man måste dra bilderna till papperskorgen. Nu när jag använder PC är det mycket lättare att bara trycka på delete. Jag har heller ingen ordning på mina bilder. Nu har jag inga bilder på datorn i princip men på den externa hårddisken ligger det bilder från typ 06 och det ser lite ut som ett stökigt tonårsrum Skrattar Men nu för tiden när jag importerar via Lightroom blir det mycket mer ordning på grejerna. De få bilder jag har på datorn ligger i en mapp "2016" och undermappar med fotograferingsdagens datum vilket är riktigt smidigt. Svårt att veta när man tog vilken bild såklart men har man ett hum om det så är det lättare att gå igenom några dagar/månader snarare än 20 mappar som heter "namnlöst" "namnlöst1" namnlöööööst" och så vidare Gapskrattar

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MelodyX
3/27/16, 11:42 PM
#2

Radera de flesta bilder genom kraschade datorer eller minneskort. Ja. Jag har haft stor ångest över det. Ja, jag borde bli lite effektivare. Ja. Jag ångrar mig kopiöst att jag inte blir effektivare på lagring. Nej. Jag lär mig inte av mina misstag.

Martin
4/8/16, 6:41 AM
#3

Jag raderar majoriteten av de foto jag tar, dvs sparar bara de som håller måttet. Ibland sparar jag såklart något foto som kan ha ett värde även om bilden inte är tekniskt bra.

Använder Lightroom där jag likt Moalinn sparar fotona.

Jag markerar dem med stjärnor samt betyg 1-5, och jag brukar också förse dem med nyckelord.

Då är det relativt enkelt att antingen markera huvudmappen och scrolla fram de med stjärnor och t.ex. mer än 3 i betyg och hitta fotot eller helt enkelt söka fram det på nyckelorden. Förr om åren har jag behållit allt så jag håller även på att gå igenom fotona bakåt för att radera.

Det finns ingen mening med att ha massa foton som man aldrig kommer visa någon för att de är för dåliga eller inte har något värde, de tar bara upp plats och gör det lite svårare att hitta i flödet.

mvh Martin

JazzBass
4/8/16, 11:54 AM
#4

När jag går igenom bilderna i Lr så brukar jag sitta med fingrarna över tangenterna  P och X. Med P flaggar jag bilderna jag tycker är bäst, och med X markerar jag bilderna som ska slängas. Efter genomgången så trycker jag cmd + backspace, varvid alla skräpmarkerade bilder väljs och raderas efter att jag godkänner raderingen i rutan som poppar upp. Ibland är jag dock lite lat med X-markeringen och jag kommer inte alltid heller ihåg att radera de skräpmarkerade bilderna, men jag strävar ändå efter att alltid följa den här proceduren.

Jag raderar alltså främst rent misslyckade bilder, men också bilder som är överflödiga för att det finns en annan i övrigt identisk bild som har bättre  eller minst lika bra skärpa och exponering. Ofta om jag fotar för hand med ganska lång slutartid brukar jag ta flera bilder, för att endast behålla den skarpaste.

Det har hänt några gånger att jag tittat i arkivet på bilder jag tagit för flera år sen, och hittat fina bilder jag missat eller ratat tidigare. Inte minst då jag sammanställde min fotobok i höstas/vintras med svartvita bilder från hela min "karriär" så hittade jag många trevliga bilder i arkivet som jag konverterade till svartvitt och tog med i boken. Ibland kan en omeditering av en bild göra den väldigt mycket bättre. Jag är glad att jag inte raderat med hård hand just av den här orsaken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
4/10/16, 6:46 AM
#5

#¤ Håller helt med dig JazBass och gör precis likadant med flaggor och skräpmarkering. Är inte heller benhård med att skräpmarkera, en del foton sparas utan att flaggas och som du säger, när man tittar på dem en andra gång en annan dag så kanske de har växt och flaggas.

mvh Martin

felixhaljeskog
5/9/16, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#4 Tack för tipset, hade inte aning om dessa snabbkommandon!

Själv så importerar jag bilderna till lightroom, redigerar de bilder jag tycker är bra och exporterar dom till en mapp som heter Export, drar sedan dessa bilder till mappar som jag gjort själv. Sparar alltid alla bilder i samma mapp enda tills jag formaterar kortet, och då gör jag en ny mapp och kör samma sak igen, sätter sedan datum på mappen, och då det datum som första bilden i mappen har. Så en mapp kan heta t.ex. 2016-03-06, fotar ända tills jag formaterar kortet, gör ny mapp och döper den till t.ex. 2016-03-17.

Jag gillar att organisera själv, då lightroom skapar nya mappar efter varje export, men finns det en väg runt det så får ni gärna tipsa! 😎

Tänkte kan va kul å visa i bild, så jag drar med två bilder som visar hur jag menar, ifall min text e lite rörig hehe.

Annons:
Martin
5/9/16, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Inte säker på vad du menar med att den skapar mapp varje gång.

Jag har valt en defaultmapp (aktuellt år) och sedan har jag valt att lightroom skall skapa ny mapp med aktuellt dag för fotograferingen vid import av foto, och att fotona skall heta datum och tid och sedan löpnr. Då har jag direkt i filnamnet vilket datum och tid fotot togs och slipper kolla exif.

Vid export av foto efter redigering kan du ju välja att lägga det i speciell mapp, eller i samma mapp. Du kan även välja ny mapp, i samma mapp (alltså undermapp till dagens datum).

I bifogad fil ser du att jag vill att fotot exporteras till i grunden samma mapp som orginalfoto (dvs tex "2016/2016-05-09") och för just den här exporten vill jag att det i den mappen läggs i undermapp "epost_800"), en förinställning jag har för foton jag skall maila utan krav på speciella upplösningar där jag då valt längsta sidan 800 pixlar.

mvh Martin

felixhaljeskog
5/9/16, 10:43 PM
#8

Men t.ex. så har jag en mapp som lightroom själv har skapat som heter "2016" och där hamnar alla mina importer i raw format, och då skapas det en mapp för varje import, detta gör så att det bli så många mappar, och ibland kan det vara 2-3 bilder i mappen.
Så istället för det så gör jag egna mappar där jag lägger in både redigerade och raw filer som jag själv vill behålla. Enda problemet jag har nu är att Lightroom fortfarande skapar en mapp som heter "2016" varje gång jag importerar.

Upp till toppen
Annons: