Annons:
Etikettövrigt
Läst 986 ggr
Moalinn
3/6/16, 4:10 PM

Mina fotoprojekt 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under årets gång ska jag köra lite olika utmaningar och fotoprojekt och att dela med sig av sina bilder är alltid roligt. Gör det för närvarande både på bloggen och instagram men tänkte att det kanske kan vara roligt att dela dem här också. Kanske inspirerar någon att göra något liknande!

Jag kommer inte skriva upp vad jag planerat för jag vill inte fastna utan jag kan lika gärna ändra mig. När en ny månad kommer uppdaterar jag temat för den månaden! De flesta utmaningar kommer jag köra i en hel månad medan jag har ett projekt jag tänkt köra under hela årets gång men mer om det när jag väl satt igång.

Under mars månad kommer jag bara använda mitt 85 f/3.5 objektiv när jag fotograferar med systemkameran. Främst för att mina vidvinkel är sämst och dels för att jag har levt med min mobilkamera i nästan tre månader, utan någon möjlighet att fånga macrobilder på den nivå jag är van vid. Det är inte nödvändigtvis bara macrobilder som kommer dyka upp, 85an är ändå ett ruskigt bra allroundobjektiv. Lite av en utmaning kommer det bli.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
3/6/16, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Att fånga omgivningen med ett 85mm är inte lätt men skam den som ger sig! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
3/8/16, 7:30 AM
#2

Kul med teman och utmaningar, det utvecklar en! Skall bli kul att följa!

mvh Martin

Moalinn
3/14/16, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vädret idag har varit helt underbart. 15 grader och sol. Tog mig en liten promenad i skogen och det var så skönt att kunna fotografera utan att händerna fryser sönder! Blev inte så jättemånga bilder då jag hade lite dåligt med inspiration (blir samma saker som fotograferas om och om igen) men några fick jag allt fångat. Inga bilder som hamnar i någon portfolio kanske men det är iallafall bilder 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
4/1/16, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Blev lite dåligt med bilder under mars märkte jag, även om jag faktiskt fotograferade mer än jag gjort på hela vintern. Nu får jag iallafall byta objektiv om jag vill, känns skönt 😃 Avslutar med den här bilden, som jag också lade upp i "din senaste bild", även om den är fotograferad i april.

Under april månad ska jag försöka fånga alfabetet. A-V iallafall, försöka med W-Ö också men det är inte säkert. Hur jag fångar det kör jag öppet, det kan antingen vara något föremål som föreställer bokstaven eller något som börjar på bokstaven.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
4/2/16, 12:57 PM
#5

Kul idé med alfabetet!

mvh Martin

Inkanyezi
4/9/16, 11:32 PM
#6

Ja, den får jag ju in på A - som i azafrán.

Annons:
Moalinn
5/4/16, 3:59 PM
#7

Det blev inget alfabet i april men nu i maj kör vi igen. Kommer fotografera sånt jag inte är speciellt bekväm med, något jag kanske behöver bli bättre på eller testar något nytt. I söndags blev det porträttfotografering, något jag absolut inte är bekväm med. Nu är vi på naturfoto så vill inte slänga in någon bild men har lagt upp en del på bloggen.

Det jag spontant känner att jag vill testa är panorama och hdr. Inget jättesvårt kanske men har faktiskt aldrig gjort några ärliga försök.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
5/11/16, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mötte min rädsla och fotograferade en liten spindel. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
5/16/16, 7:07 AM
#9

Gillar spindeln. Den blir helt rätt centrerad i bilden och att man ser/anar nätet gör också sitt till för bilden, samt inramningen som trädets blommor står för. Mycket snyggt Moalinn!

mvh Martin

Moalinn
7/10/16, 6:30 PM
#10

#9 Tack Martin!

Har inte fotograferat så där jättemycket då jag har haft fullt upp med flytt, konserter, resor och festivaler. Blev inte så mycket med mitt mål för maj med andra ord. Men, det jag har kommit fram till är att jag behöver och vill bli bättre på landskapsfotografering. Inget slår macro och det är det jag egentligen vill hålla på med men jag vill kunna få till en snygg landskapsbild.  Så, nu har jag satt upp ett mål/projekt för 2016. I slutet av året ska jag ha minst 5 landskapsbilder jag är nöjd med. Några som har lite mer tanke och arbete bakom. Bor inte så jättebra till egentligen för att få fina landskapsbilder men jag antar att det är bättre än inget.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
7/14/16, 1:00 PM
#11

Landskap kan ju vara så otroligt mycket, så att du inte bor bra till för landskapsfoto köper jag inte riktigt. Fast det beror såklart på din definition av landskap.

Vad är det för typer av foto du tänker att du skall ha tagit, och vad är för dig utmärkande för ett bra landskapsfoto?

mvh Martin

Moalinn
7/21/16, 12:42 AM
#12

#11 Landskap har vi, såklart men inget som liksom ger mig motivation då jag redan har fotograferat det otaliga gånger. Det var dock längesedan, så kanske värt att ge sig ut på en fotopromenad snart igen. Problemet är väl att jag inte vet hur jag ska göra för att nå resultatet jag vill ha, om det ens är möjligt med min hemska utrustning. Kanske borde skaffa mig ett riktigt vidvinkelobjektiv innan 🤔

Bra fråga. Jag älskar dramatik, alltså när det händer något i bilden. Marc Adamus är en fotograf jag ser upp till väldigt mycket, han har en hel del snygga landskapsbilder. Vet inte riktigt vad jag vill ha för bilder, eller motiv men jag vill gärna ha några bilder som är lite mer spännande än de jag tar i dagsläget. JazzBass här på iFokus är riktigt duktig på landskap vad jag har sett!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: