Köper ni begagnat?
Köper ni begagnad utrustning? Varför/varför inte?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag köper inte begagnat då jag vill veta vad jag får. Lägger hellre mer pengar och får något jag vet kommer fungera, om inte annat så finns det lite garanti, än slänger ut lite pengar och får något jag inte har någon som helst bakgrundshistoria på. Men det är jag och jag är som jag är! 😃
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag har i stort sett köpt all min fotoutrustning begagnad och haft bra tur med priserna. Jag behöver inte ha det absolut bästa och senaste. Jag ser det lite som en sport att hitta gamla men bra fotogrejer till vettigt pris.
Jag köper även en hel del fototillbehör billigt på eBay
Ja, jag köper begagnat. Men man kan vara kräsen ändå! :)
Jag köper inte allt begagnat - men jag håller ögonen öppna och brukar i alla fall varje vecka gå igenom både blocket och fotosidan efter fynd. Jag har köpt både kamerahus och objektiv nytt och begagnat genom åren och är lika nöjd oavsett. Senaste begagnade köpet var en Nikon D700 som jag använder som backupkamera! Senaste nyköpet var mitt Sigma 50mm f1.4 ART.
Jag har köpt 3 av mina 4 objektiv begagnat.
Ett 50mm 1.8, ett 70-200mm 2,8 och ett 38-105mm (tror jag det är)
Jag provar alltid saker innan jag köper det för att vara säker på vad jag får. Vill alltid även veta hur gammalt det är. Mitt 70-200 hade personen bara ägt i någon månad då han köpt det nytt. Men han skulle sluta med fotograferingen på de viset så han sålde det för 4'000. Vilket gjorde att jag slog till. Halva priset utav de kostar nytt.
Men kamerahus köper jag alltid nya. För jag vill ha garantin samt alla exponeringarna i en kamera. Man kan aldrig veta om förra ägaren har skadat huset på något sätt heller. För ens den bara en dag lägger av helt. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Objektiv kan jag köpa begagnat men inte kamerahus
Jag har köpt både (system-) kamera och objektiv begagnat! Och är mycket nöjd!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Köper nästan enbart begagnat.
Priserna överväger riskerna. Går att göra klipp.
Många annonsörer på exempelvis Tradera och Blocket erbjuder köpskydd vilket känns tryggare om man tänk köpa/bjuda hem något relativt dyrt.
Ett kamerahus skulle jag inte köpa begagnat, men tillbehör och objektiv skulle jag absolut kunna köpa begagnat.
mvh Martin
Jag köpte ett Canon 28-80mm begagnat på tradera för 400 kr. Tyckte det var helt ok pris att lägga för något man inte fick prova och känna på innan köp. Dock var jag inte nöjd. Hade jag läst på mer om objektivet innan och recensionerna det fått så hade jag inte köpt det. Bilderna kan bli helt ok med det men det är väldigt segt. Inget objektiv jag använder speciellt ofta.
Annars så var det fint för övrigt, inga repor eller smuts vad jag kunnat se. Så förra ägaren hade nog skött det fint. Mitt missnöjde handlar nog bara om att vi inte klickar.
Köpte även en blixt på tradera, pris minns jag inte, men det var ett dåligt köp. Typ var 20:de bild fick blixt första gångerna jag använde det, sedan slutade det helt att fungera..
Jag skulle absolut kunnat köpa begagnat objektiv igen, dock vill jag prova det först då. Även annan utrustning kan jag tänka mig att köpa begagnat. Men kamerahus vill jag köpa nytt.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson