Nikon FX objektiv för landskap
Vad för objektiv rekommenderar ni till landskapsfotografering passande en Nikon D700?
Jag eftersträvar mycket bra kantskärpa samt runt 20-30mm brännvidd.
Jag letar gärna begagnat samt det som ger mest för pengarna.
Jag önskar jag kunde hjälpa till men har verkligen noll koll på FX tyvärr. Skulle också behöva ett bra objektiv (DX) för landskap då jag bara har ett sigma 17-50 i dagsläget men det är svårt det där.
Jag hoppas att någon annan har ett svar på din fråga! 😃
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Om det är ett sigma 17-50 f/2.8 du har så låter ju det alldeles utmärkt till landskapsfotografering? Eller har det helt värdelös kantskärpa även om du bländar ner till säg f/8?
Nu har jag iaf beställt ett begagnat Nikon 35-70mm f/2.8D AF så får jag se vad det går för. 35mm är väl i högsta laget (motsvarar 23mm på DX) men jag är svag för gamla proffslinser från Nikon.
Nu är Nikon 35-70mm f/2.8D AF testat med godkänt resultat.
Här är en testbild @ 35mm på en FX Nikon D700 (Söderköping från Ramunderberget)
Men har även beställt ett begagnat gammalt Nikon 20-35mm f/2.8D AF som förhoppningsvis gör jobbet lika bra med betydligt mer vidvinkel. Återkommer med testbild om några dagar.
Det där höghuset ser ut som de byggt om en gammal silo. 🤔
Rätt schysst kåk måste jag f¨lov att säga.
Det stämmer bra och så en villa på taket :-P
😃
Vidvinkel är kul. Första testbilden med Nikon 35-70mm f/2.8D AF
Tyvärr motljus och stark sol så förutsättningarna var inte de bästa. Här @ 20mm
Dock identifierar Aperture objektivet som en Tokina AT-X 235 AF PRO (AF 20-35mm f/2.8). Tycks vara väldigt blandat hos EXIF läsarna vad linsen identifieras som. Någon som har mer info om saken?
Det var duktigt att lyckas fota en bild @ 20mm med ett 35-70mm objektiv. 😉
Antar det är det där 20-35mm du nämnde tidigare du fotat med?
Är bilden efterbehandlad på något vis?
Ja självklart ska det ju vara Nikon 20-35mm 2.8 Ja, bilden är efterbehandlad i Aperture. Kontrast, exponering, skärpa, nyans, vitbalans. Ja, allt som kan tänkas förbättra slutresultatet. Rätt ur kameran är ju en RAW-bild grå och dassig.
Snygga bilder magarne och kul att du är nöjd med objektiven!
Angående sigma 17-50 f/2.8 så är det ett bra objektiv men det är något som inte riktigt stämmer med skärpan så borde egentligen gå igenom hela min utrustning och skicka in för eventuella justeringar. Kan dock inte svara på kantskärpa då jag inte är helt bekant med uttrycket vilket jag anser är lite konstigt när jag googlar då det borde vara något jag fått reda på genom skolan.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Går det inte få bort en del av den kromatiska aberrationen också vid efterbehandlingen?
Det är ju inte jättemycket men syns en del på taknockarna på höger i bilden.
Tjusig och säkert en trevlig glugg. FxIF som jag använder för exif identiferar det som ett "Tokina AT-X 235 AF PRO (AF 20-35mm f/2.8)"
mvh Martin