Drömmotivet
Vilket är ert absoluta drömmotiv? Vad drömmer ni om att få fotografera? Det kan vara ett speciellt landskap i ett speciellt land, det kan vara ett speciellt djur, det kan vara en växt eller en blomma. Ja, allt inom naturfoto helt enkelt. Eller har ni fått chansen att fotograferat det ni alltid drömt om att få fotografera? Dela med er!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Mitt drömmotiv (eller plats) är nog regnskogarna, om de finns kvar när man väl får chansen att åka dit. Vilken av regnskogarna vet jag inte, så långt har jag inte kommit än.
Innan ville jag väldigt gärna upptäcka savannen och dess djurrike men jag har kommit in mer och mer på naturfoto och ser inte det som en dröm längre även om det såklart hade varit riktigt kul!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag vill åka till Afrika och få se och fota mitt favoritdjur, giraffen. De är så vackra, magnifika och ståtliga djur :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Rovfågel på nära håll. Men får nog allt investera i 400mm för att få till drömbilden :-P
En and (eller annan fågel) med huvudet i vattnet och sedan lyfter det snabbt så allt vatten skvätter omkring. Eller en insekt som fäller ut vingarna och ska börja flyga ifrån en blomma.
Så här års står familjebilder med djurungar alltid högt på önskelistan. Till exempel små rådjurskid, ekorrungar eller rävungar som jag vet finns inte så långt bort. Mina beundrare brukar ibland tjata om att de vill se sådana bilder. Men även om det skulle vara underbart, kan det inte nog betonas hur försiktig man måste vara när man har vilda djurungar framför sig. Det får bara inte hända att t ex två små rådjurskid flyr åt varsitt håll och sedan inte hittar varandra eller mamman i tid. Därför är det bättre att avstå än att smyga alltför nära.
Olle
Inom genren naturfoto är det nog lite vilda dramatiska vyer vid en klippig kust. Kanske Irland.
mvh Martin