Hur redigerar du dina bilder?
Är du en sådan som anser att redigering är en del av bilden eller är du en av dem som anser att redigering inte är nödvändigt alls utan att bilden ska komma direkt från kameran, inte från ett redigeringsprogram?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Hade du ställt samma fråga för ett år sedan hade jag sagt att redigering var onödigt ont, men idag är mitt arbetsflöde annorlunda. Det finns fantastiska hjälpmedel, och fotograferar man i RAW så är efterbehandling en nödvändighet :)
Jag skulle aldrig få för mig att publicera oredigerade bilder nu för tiden. Det har blivit en så stor del av mitt bildspråk - t.ex kontrasten och detaljer i både skuggorna och högdagar kan inte kameran fixa, det får jag fixa i efterhand! :)
Bifogar ett exempel på före/efter bild :)
Foton med systemkameran (raw) redigerar jag oftast i Lightroom. Ändrar normalt sett inte speciellt mycket, försöker få till bilden som jag vill ha den ute på plats. Men såklart blir det ofta mindre ändringar men som jag förstår det var det ungefär så man gjorde på den analoga tiden också, vår tids bildbehandling kan i mycket (som jag förstått det) jämföras med valet av olika filmtyper samt framkallningsmetoder på den analoga tiden.
Även mobilbilder tror jag kan tjäna på att redigeras men där måste jag erkänna att jag är slarvigare, fast å andra sidan använder jag sällan mobilbilder mer än att maila eller skicka mms till mina närmsta.
Ibland leker jag mycket med färger men då tycker jag att det (i de fall jag gör) blir manipulation och skulle jag publicera en sådan bild får man ju ange det.
Har dock inget problem med de som redigerar men jag tycker det är ärligast om man meddelar större saker som ex saker man clonat bort eller rena montage.
mvh Martin
Om inte jag redigerar bilderna aktivt själv så gör ju kameran eller Lightroom det åt mig. Själv föredrar jag dock att ta makten över hur mina bilder gestaltas så därför är redigeringen någonting helt nödvändigt för mig. Man behöver inte dra så hårt i spakarna, men nån form av handpåläggning får ändå precis varenda bild jag publicerar. Redigering är jämte exponering och komposition ett kraftfullt sätt att påverka hur bilden gestaltas och upplevs av betraktaren.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Redigerar oftast inte mer än att beskära bilderna. Kan hända att man ändrar kontrast och ljusstyrka men inte mer än så. Kan iofs bero på att jag inte har tillgång till något redigeringsprogram. Men tycker det är rätt tråkigt att redigera med.
Ja, jag ser det som självklart att redigera mina bilder. De får ett helt nytt liv bara genom att dra i några spakar. Vissa bilder behöver lite mer ompyssling än andra bara. Tycker däremot det är lite segt att redigera bilder, ibland tar det flera månader innan jag visar upp bilder endast för att jag inte orkar redigera.
#3 Har också hört att dagens redigering kan jämföras med den analoga. Så redigering av fotografier har funnits väldigt länge.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag fotograferar i RAW med både min systemkamera och kompaktkamera. Det medför att bilderna måste efterbehandlas vilket jag gör i Apple Aperture.
Försöker lära mig hur man använder Adobe Photoshop CS2, dock fattar jag typ ingenting :| så om jag redigerar nu, fixar jag bara färgen, ljuset och kontrasten.
Jag brukar redigera mina bilder i Photoshop elements. Hur mycket som behöver göras varierar, en del bilder (väldigt få) behöver jag knappt göra något alls med, medans andra kan jag sitta och pilla med i en timme eller mer för att få till. Vanligtvis är det skärpa, ljus, färger,kontrast och beskärning som kan behöva bättras på lite.