Naturfoto iFokus

Naturfoto

Etikettövrigt
Läst 1231 ggr
Moalinn
0

Drömresan

Finns det något ställe som ni verkligen vill besöka och upptäcka genom kameran? Varför just det landet?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

OlleA
2

Jag har rest ganska mycket i olika länder och världsdelar, och det är väl när man gör det som man också upptäcker hur oerhört mycket man har kvar att upptäcka. 😉

Ofta har en resas inriktning och upplägg varit mer avgörande än att jag från början har varit intresserad av ett visst land. Att resa i grupp har ju alltid sina fördelar, även om det gärna kan vara en mindre grupp med ett speciellt intresse (oftast djur och natur i mitt fall) som gärna vill långt utanför allfartsvägarna.

Får jag ändå drömma lite skulle det nog bli Sydamerika. Jag har varit i Brasilien och i Ecuador med Galápagosöarna, något jag verkligen kan rekommendera för alla naturintresserade. Ett land jag spontant kommer att tänka på är Peru, som verkar ha mycket varierad natur med snöklädda berg, ångande regnskog och världens torraste öken. Regnskogsreservatet Manú lär vara i en klass för sig, med ett fantastiskt fågelliv och goda chanser att se jaguar och jätteutter.

Eller varför inte Venezuela? På en riktig naturresa alltså. Isla Margarita är säkert inte fel, men jag vill också uppleva Orinocofloden, savannerna (Llanos) och se världens högsta vattenfall. Kanske också se de röda ibisarna och guldklippfåglarna som min barndomsidol Jan Lindblad filmade i den delen av världen på sin tid.

Säger jag som just nu är utan jobb och måste fundera över om pengarna räcker varje gång jag vill åka in till Göteborg på t ex något föreningsmöte…

Olle

[Stockholmsbruden]
1

Afrika, verkligen fånga djurlivet, eller fjällen. Mitt i ingenstans kastar en räv upp en råtta i luften, och fångar den sedan i munnen. Sen thailand för dess vackra fiskar, hav och landskap.

ylvala
2

Jag ska åka till nordnorge i sommar och njuta av höga berg, hav, fjordar och dalar. Ser väldigt mycket fram emot att gå loss med kameran i de vackra landskapen!

Annars skulle jag gärna fotografera tropisk natur. Borneo eller Maldiverna skulle ju vara något 🙂

missan´s
0

Brasilien; Amazonas floden och Amazonas regnskog är två av dom platser som finns just i Brasilien som jag verkligen skulle vilja fota. Framförallt alla djuren och växterna som finns där!

Annars tycker jag också att det skulle vara otroligt häftigt att åka till någon storstad faktiskt. Typ New York och fota och exprementera med storstadsbilder. 

I sommar kommer vi att ev åka dit till Tromsö vilket skulle vara riktigt spännande fotoresa enligt mig!

Man kan ju alltid önska… 👋

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Anna
0

Min drömresa var länge Grand Canyon i Arizona, USA. Nu när jag varit där (2012) så står nog Island och Norge högst upp på listan!

Jag har även fotat en del i och runt Los Angeles, både natur (parker, naturreservat osv) samt lite statsbilder/arkitektur,  men nästa gång jag är i Kalifornien vill jag absolut till Yosemite National Park också. Och sedan vill jag bila längs Highway 1 upp till San Francisco. Fantastiskt landskap🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

yve2
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort 2 drömresor som jag gärna gör om.

Jag var på safari i Tanzania för några år sedan och den skulle jag gärna göra om för jag tycker att jag inte han fånga allt på bild, då man vart så fascinerad av att man kom djuren så nära så jag glömde ta kort och bara tittade på djuren.
Tanzania är otroligt vackert land med mycket att se förutom djuren

Andra resan var till Tobago då jag drog på mig en dunder förkylningen på resan dit så jag var inte i from att göra så många utflykter och fota denna vackra ö.  Tobago är ju otroligt kuperat och grön ö. Förhoppningsvis blir höstens resa dit igen.

It's a cat's world… adjust! :)