(M) Höstväg
Åh vilka fina färger! =)
Ja verkligen jättefina färger!
Det enda jag önskar är att telefonstolparna (eller vad det nu än heter haha) plockades bort. Just nu stör den svarta "tråden" som syns "i" himlen! :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ja, om man vill redigera alla sina bilder ja, vilket jag kan tycka är fusk.
Jag tycker att en fin bild är oredigerad, just för att man då får arbeta mer som fotograf. Istället för att ta en massa bilder och sen arbeta framme vid datorn.
Sen är det klart att det vore finare utan alla de där sakerna, men bilden är fortfarande fin oredigerad.
#3 Alla har vi olika syn på redigering. Själv tycker jag att redigeringen tillhör och bara för att man redigerar så är det inte fusk utan man helt enkelt bara fortsätter med arbetet i datorn.
Men alla tycker vi olika och visst är det bra. Vi ska inte heller gå för mycket OT på Olles tråd!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#3 Jag är som du, jag vill få det rätt från första början. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
6#
ja för om man nu skulle ta bort alla de momenten i denna bild så som ledningar och stolpar. Då skulle det ju inte vara ett fotografi länge. Då har han indirekt inte tagit bilden. Han har skapat den.
När man lägger till eller tar bort saker från ett fotografi så har man skapat den på datorn, inte fotograferat den. Så tänker jag!
Kanske isåfall att man fotograferar en bild för att sedan göra om den, så att det inte längre är ett fotografi.
Nej de allra renaste och finaste bilderna är oredigerade, för de är de som man lagt mest tid på.
Underbart med diskussion, kul att det finns så många olika sätt att se bilderna på. En eloge till fotografen för "prov redigeringen" Bilden i sig själv är ett konstverk, med eller utan redigering, ljuset är vackert fångat, jag hade personligen och troligtvis instinktivt böjt mig djupare ner och försökt få staketet att bli det som drar blicken in i bilden istället för vägen. Jag gillar att det är vägen som drar, det finns en vacker symbolik i vägen, och jag måste hålla med Moalinn om att tråden gör sig bäst på en annan bild, jag hade nog smällt på med kontrast och mättnad, jag är lite svag för kraftiga färger, precis en hårsmån över gränsen lägger jag mina redigeringar, tyvärr tycker många. Hur som helst är det en mycket vacker och stämmningsfull bild som förtjänar att ramas in och hängas upp. Tack för att jag fick ta del av din version av en höstväg.
Tack för era kommentarer. Jag har så ofta fått höra att jag har för hög mättnad i mina bilder, att jag nog ofta drar ner den lite väl mycket numera.
Olle