Annons:
Etikettredigeringsprogram
Läst 883 ggr
Moalinn
2017-09-15 22:25

Hur redigerar du dina bilder?

Något jag har funderat på det senaste är hur folk redigerar sina bilder. Kör ni en så kallad grundredigering bara eller gör ni något mer med era bilder? Till exempel lägger in fler bilder och så vidare för att få en mer tilltalande bild? Vilket/vilka program använder ni?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Agda
2017-09-16 00:51
#1

Jag redigerar väldigt sparsamt, vanligen bara lite justeringar i ljus och kontrast, ibland lite ändringar med färg och beskärning vid behov. Jag använder mest photoshop, har också en app "photos" i datorn som jag använder ibland.

Martin
2017-09-16 18:20
#2

Lightroom till 99%, ibland över till Photoshop också men nästan aldrig.

Fotograferar bara i raw-format så framkallningen sker ju i datorn. Försöker få bilden så färdig som möjlig i kameran men i vissa fall blir det ganska mycket redigering för att få fram det jag såg då kameran kanske inte riktigt mäktat med det ute i fält (svåra ljusförhållanden t.ex.).

Slår ibland ihop flera foton till panorama eller för att göra HDR.

Manipulerar dock inte foton genom att lägga till eller ta bort. I ytterst få fall kan det bli något som klonas bort men det anges alltid i samband med publicering av fotot i så fall.

Vet inte om det jag gör går som grundredigering eller vad det egentligen innebär… men det är så jag gör i alla fall. Vissa foton blir det väldigt lite redigering på, för att det inte behövs. Andra behövs det mer med. Fotograferade t.ex. kronhjort häromdagen och för att ens få fotona värda något för mig själv behövdes det ganska mycket spakande.

mvh Martin

Moalinn
2017-09-17 21:57
#3

#1 Kul! Det gjorde jag också i början, tyckte redigering bara var ett nödvändigt ont men idag tycker jag faktiskt att det är roligt 😃

#2 Grundredigering för mig är att ändra ljus, kontraster och ev. färger, annat utöver det är något mer utförlig redigering. Intressant att du bara använder Lightroom, vad är det du gör i Photoshop de gånger du använder det?

Själv använder jag både Lightroom och Photoshop. Gör det mesta i Lightroom nu för tiden faktiskt men framförallt kloning och beskärning av bilder sker i Photoshop då det är bra mycket smidigare och får ett bättre resultat än i Lightroom. Sen passerar alla bilder Photoshop för en extra titt och sätter även på logga och gör förminskning då det är rätt jobbigt i Lightroom 😛

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2017-09-17 22:22
#4

De få gånger jag klonar gör jag det i PS, beskärningen tycker jag funkar bättre i LR som dessutom har olika förval för t.ex. storlekar (finns säkert också i PS, bara en kunskapslucka).

Kollage gör jag också i PS de gånger jag gör det.

Annars gör jag som sagt det mesta i LR. En anledning till att jag beskär där också är att jag ändå är där - att ta ut fotot till PS bara för att beskära när det finns bra verktyg för det i programmet jag ändå använder känns bara omständligt.

Förminskningen löser sig ju automatiskt vid export i PS, jag har 4 förvalda storlekar jag kan exportera i utan att behöva göra annat än att välja just vilken jag vill ha - så exporterar den alla valda foton i just den storleken. Det innebär också att jag enkelt kan exportera att foto i flera storlekar om jag vill det.

mvh Martin

Moalinn
2017-09-19 14:05
#5

Problemet jag också har är när man ska zooma, då måste man zooma 100% eller inget alls - finns inte mellanting (som jag har hittat iallafall, finns det så säg mig hur man gör!) Det är så många gånger som jag redigerar bilder i lightroom som ser ut att ha bra skärpa men sen när jag väl tar in dem i photoshop ser det inte alls bra ut. Tror det är just det här med att man zoomar in så mycket som gör att man (jag?) inte ser skillnaden mellan dålig kvalité och skärpa. Gäller framförallt om det är mycket brus i bilden, då är det omöjligt att se om det är en bra bild.

Hur gör du med storleken? Sparar i olika storlekar och det är lite omständligt att spara om så många gånger 😊

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
2017-10-10 08:31
#6

Jag använder Canons Digital Photo Professional till redigering och IrfanView till ev förminskning.

HH

Annons:
Niklas
2017-11-07 14:28
#7

Jag gör väldigt olika beroende på vad bilden ska vara till. All redigering sker på iPad eller i telefonen. För vardagsbruk använder jag snabbfixfunktionen i mobilen. För lite mer avancerade saker de manuella inställningarna i mobilen eller iPad. Krävs det ytterligare en del kan det bli i Snapseed, Lightroom eller Affinity Photo på iPad. För kreativ redigering använder jag mängder av olika appar som var och en skulle kunna bli en diskussion. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Konjak
2019-10-06 16:34
#8

Det finns idag många program på marknaden för att katalogisera och retuchera bilder. Inte bara Adobes "Photoshop och Lightroom" som i dagsläget inte är direkt billigt att "hyra". Visserligen föredrar jag dem men komplimerar med Cature One (för tethering och katalog) och Alienskins det nya  Exposure Software X5. Andra bra program är Darktable, Luminar, On1 photo raw och Affinity photo.

För min egen del föredrar jag program där jag kan arbeta med olika lager utan att vara destruktiv gentemot rawfiler.

Niklas
2019-10-09 13:44
#9

#8: Du borde tycka om hur bilder hanteras i iOS och iPadOS då. Där är det normala att originalen inte rörs när man redigerar, oavsett om det är RAW eller andra format. Där finns både Affinity Photo och Photoshop Lightroom.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: