Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 867 ggr
sosom11
2017-06-04 16:49

Kamera förslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Nu har jag fotat djur, både vilda och tama. Hästar som tränas, hundar som springer och lantbruksdjur. Varit ute i naturen och fotat en hel del som landskapsfoton och "fokusbilder" inte makrobilder. Men tycker också om att fota bilar och familjen.

Nu har jag kameran canon 1000 D begagnat, köpte den för 2 år sen för att lära mig fota men nu är den 5 år gammal jag har dränkt den i vatten och misshandlat den ganska bra. Så nu letar jag efter en ny kamera och vill gärna veta vad ni har för kamera eller om ni har någon som ni skulle kunna rekommendera. Har en budget på max 10.000 kr till kamera, objektiv och med alla tillbehör.

Så, kommentera gärna vilken kamera du har och släng gärna upp en bild på vad du fotar och hur bilder blir som ett exempel.

EW

Annons:
Jojaton
2017-06-04 17:06
#1

Nu var det ett tag sen jag var insatt i kameramodeller så har inga tips där - det viktigaste tycker jag är att den ligger skönt i handen, sen lägger man resten av pengarna på bra objektiv. Objektiven gör absolut störst skillnad på bilderna :)

Johanna - Instagram

Martin
2017-06-07 13:16
#2

Som föregående skribent skriver så spelar objektiven en ganska stor roll. 

Din kamera har 9 år på nacken rent tekniskt så det är klart att det har hänt mycket på den tiden. Vilket eller vilka objektiv har du idag? Har du flera objektiv vill du kanske stanna kvar vid Canon för att kunna använda dem, men du funderar kanske på att göra dig av med objektivet också och inte bara titta på vad du har idag. 

Vilket kameramärke man väljer är lite som vilken tidning man väljer att läsa. De kan göra i princip samma saker men några är bättre på det ena och andra är bättre på något annat. Många väljer mellan Canon och Nikon som är två stora märken, men det finns fler. En del märke har stabilisering i objektiven som då blir lite dyrare medan något märke har det i kamerahuset och då har inte objektiven det.

Några märken är lite nyare på marknaden och då finns det oftast ett mindre utbud av objektiv, Medan andra har ett större utbud.

Tittar man på Canon i ungefär samma serie som du har idag så har du Canon 1300 som den senaste. Den ligger på ungefär 3.500 kr och då har du en bra slant över till bra objektiv, du bör få två bra objektiv som kompletterar varandra för den summan. 

Jag har själv en Canon 60D som relativt få fokuspunkter, precis som din och Canons 1300 och det känner jag begränsar mig lite. Autofokussystemet är inte optimalt för rörliga djur (som jag fotograferar en hel del). Din kamera idag kan "bara" ta 3 bilder i sekunden. Det kan räcka men med en bättre seriebildstagning så ökar också chansen till att fånga det perfekta tillfället på rörliga föremål.

Jag hade nog inte nöjd med mig en 1300D i ditt läge idag. Jag hade nog tittat ett steg upp till, och då blir det som jag ser det 760D för ungefär 6.500 kr som är ett bra objektiv. Den tror jag du skulle uppleva som ett stort lyft om jag tittar bara på ren prestanda. Du kan även få en 70D för under 10K, dvs storebror till den jag har. Men då blir det inga pengar över till objektiv.

Jag är mest insatt i Canon, men det finns många andra bra märken också.

Om jag inte stannar med Canon när jag byter kamera blir det nog en Pentax. Men mer sannolikt stannar jag med Canon och då blir det troligen en Canon 7D mark II.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: