Annons:
Etikettfotografera-landskap
Läst 677 ggr
Moalinn
5/29/17, 10:55 PM

Tips fota landskap?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Landskap är vackert och kan bli riktigt bra på bild. Jag har problemet att bilderna blir tråkiga och intetsägande. Har ni några tips på hur man gör en landskapsbild mer levande? Försöker titta på andras bilder och sätta ord på vad det är som är bra men kan aldrig riktigt förstå hur man får den där wow-effekten. Mycket efterredigering förstår jag ju, men det kan inte bara vara det?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Florrpan
5/29/17, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

fota runt soluppgångarna eller nergångarna. Dagsljus är ett ganska platt ljus som inte ger ett djup i landskapen. Mer skuggor och färger sätter fart på bilden.

Sen gäller det att ha en för och bakgrund som är intressant.

Har lagt in 3 av mina bilder.

Bild 1(hav och sten) är en solnedgång en stormig kväll. Vattnet blir mjukt och fint eftersom jag har långa slutartider. Men egentligen var det störa höga vågor. Soljuset som faller över stenarna ger ett intressant djup i bilden samt ger en hög med intressanta färger.

Bild 2 (hyddor vid vattnet) är en soluppgång. Solen kastar ett varmt sken och lyfter upp färgerna på både hyttarna och träden.

Givetvis har jag förstärkt färger, djus och djup i alla bilder för att skapa en bättre inlevelse.

JazzBass
5/30/17, 12:55 PM
#2

Håller med #1. Det är a och o att fota då ljuset är vackert. Man kan göra mycket i efterbearbetningen, men om inte ljuset är rätt från början är det ändå (rätt långt) kört. Jag har sett mycket bättre bilder av dig TS än den här du lagt upp, men en sak som jag saknar i just den här bilden är ett tydligt huvudmotiv. Om du jämför med Florrpans bilder så är stenarna och strandhyddorna tydliga huvudmotiv som drar till sig blicken. 

Landskapsbilder tagna mitt på dagen gör sig ofta bättre som svartvita än i färg tycker jag, om det inte är en massa starka fina färger (t.ex. sprudlande grönska och blommor) man vill återge förstås. Kanske du skulle testa göra den här svartvit?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
5/30/17, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Fina bilder!

#2 Ja nu när du nämner svart vitt minns jag att jag faktiskt brukar göra starkt soliga bilder till svart vita, hade helt glömt av det. Så länge sedan var det jag fotade landskap 😃

Minns att jag testade det här med lång slutartid vid havet för ett x antal år sedan, första bilderna jag tog i raw. Det var svårt då för bilderna blev jätteblåa och jag hade väl inte full koll på inställningarna men har inte riktigt gett det någon mer chans efter det.
Tack för tipsen. Blev inspirerad nu iallafall så kanske drar mig ner till havet igen någon dag här!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
5/30/17, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hittade de gamla bilderna, från 2011 😊😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[colors_]
6/24/17, 11:58 AM
#5

Tänker på en gång att djupet gör en bild mer intressant. Exempelvis ett träd i förgrunden som man står nära, också stora fjäll långt borta i bakgrunden. Annars har du fått bra tips redan! (jag gillar för övrigt din bild i #0 faktiskt).

[EM L]
6/27/17, 6:18 AM
#6

vid solnedgångar och soluppgångar är det bäst att fota naturen om det inte är en färgglad grönska!

Dock är det ju annorlunda när det gäller djur=)😃

Annons:
Martin
6/29/17, 9:39 AM
#7

Sålänge det är vilda djur är det oftast rätt bra i skymning/gryning också - de är mer aktiva då. Sen kan det bli problem med ljuset om man behöver snabbare slutartider än vid landskapsfotografering men det är en annan grej.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: