Annons:
Etikettövrigt
Läst 627 ggr
Moalinn
2017-01-30 21:09

Mål 2017

Nytt år, ny tråd! Har ni något mål för 2017? Kan vara vad som helst egentligen, köpa ny utrustning, lära sig manuella inställningar, fånga något speciellt motiv på bild och så vidare!

Trådar från tidigare år:
2016, 2015

Tänk på att vi är inne på en fotosajt. Du behöver inte hålla dig inom naturfoto, men inom fotograferingen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Agda
2017-01-31 06:48
#1

Inte ett mål, men en planerad sak: gå fotoutbildning (på gymnasienivå). Det ska bli spännande. Man kan ju faktiskt säga att jag kommer gå utbildningen med målet att bli bättre på att fota 🙂

Också hoppas jag få råd med en ny kamera, jag har kikat ett tag på Nikon D7200 med kitobjektiv 18-140 mm. Så senast till hösten hoppas jag få råd med det.

leemland
2017-02-01 20:46
#2

Får väl säga komma igång med fotograferandet igen, har tyvärr blivit rent för lite av de det senaste året😕. Gå tillbaka till baserna och börja om helt och hållet.  (och bli nöjd med mina bilder och inte tvivla på mig själv så mycket. )

Och så vill jag testa natt fotografering 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
2017-03-02 13:01
#3

#1 Vad roligt med en fotoutbildning, det ger en verkligen jättemycket. Hur länge håller den på? :)

#2 Det är svårt det där med att bli nöjd med sina egna bilder "för det finns ju så många som är så mycket bättre". Det tog flera år innan jag faktiskt kunde säga att "den är bilden är jag nöjd med". Hoppas du finner motivationen igen! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-03-02 13:03
#4

Jag tror inte jag har något speciellt mål för året utan jag vill mest bara köra mitt race och se vart det leder mig. Hoppas väl på att få chansen att förbättra mig inom porträttfoto och även testa på det här med stjärnfotografering. Att köpa en kameraväska står väldigt högt på listan just nu (något det gjort i säkert en fem år men…) så ska se vad jag hittar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Agda
2017-03-05 22:05
#5

#3: Ja, det är verkligen jättekul. Jag som bara fotat med automatiska inställningar (testat någon gång med manuella men aldrig lyckats lära mig på egen hand, det har känts som rena grekiskan 😛) får ju lära mig nu att använda min kameras fulla kompetens. En nackdel är ju dock alla dessa saker man känner att "åh det måste jag ha", objektiv är lite farliga att kika på 😉

Jag tror den är 19 veckor, är klar i början av juni. Det är kurserna fotografisk bild 1-4 och bildteori. Jag som fortfarande inte är klar med gymnasiet blandar nytta med nöje 😉

Martin
2017-05-16 11:11
#6

Påbörjat föräldrarledighet i 4 månader nu och har för avsikt att avsätta de två timmarna dottern sover middag en dag i veckan till att se kurser online i Lightroom. Målet är också att oftare ha med kameran ute och bli bättre främst på att dokumentera vardagssituationerna som jag ofta glömmer bort.

Kopplat till sajtens tema så funderar jag på lite mer kustfoto och rent allmänt förbättra både tekniska kunskaper i fotograferandet men även framkallandet (Lightroom) för mina landskapsfoto.

Ett tips till de som eventuellt inte är nöjda med egna foton. Försök få andra att bedöma era foton. Och framförallt, jämför inte er med andra. Genom att jämföra er med andra blir det svårt att bedöma er egen utveckling och om ni utifrån era möjligheter och kunskaper skall vara nöjda med fotot. Försök istället bedöma era foton utifrån vad ni har för möjligheter och kunskaper, eller att jämföra egna foton med andra egna foton. Då kan ni se om ni utvecklas och om ni kan vara nöjda.

Sen kan man såklart jämföra med andra fotografers verk för att se hur man står sig i den jämförelsen, men det innebär inte nödvändigtvis att man inte kan vara nöjd med sina egna foton bara för att man inte kommer upp i samma nivå som en del andra.

mvh Martin

Annons:
[EM L]
2017-06-27 06:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

1 Mål. Fota solnedgångar och soluppgångar.

2 Mål. Lära sig vilka vinklar det är bäst att fota.

3 Mål. Vet inte😂

4 Mål. Försöka lära mig hur jag ska ladda upp en fin bild från datorn.

5 Mål. Försöka fota denna obehört rörliga kaninen Mira som rör sig mer för varje dag som går.

(bilden är tagen under är från 2016 eller 2015.)

[EM L]
2017-06-27 06:27
#8

Hoppas det var OK att jag laddade upp en bild🙂

Carro107
2017-06-30 15:12
#9

Svår fråga. Mitt mål får nog bli att variera mig mer när det gäller vilket objektiv jag använder

http://carro107.blogspot.se/

Agda
2017-08-11 19:09
#10

Får bli nya mål för året, för nu har jag både gått fotoutbildning och skaffat mig en Nikon D7200 med 18-140 mm objektiv 🙂

Så nya mål för året:
- Fota mycket i skogen och försöka komma närmare objektet och testa olika vinklar, bli lite modigare helt enkelt! Speciellt till hösten vill jag försöka fota mycket, jag älskar träd i höstskrud.
- Om jag ser ett norrsken i vinter, in och hämta kameran fort som f*n.

Upp till toppen
Annons: