Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 993 ggr
MagArne
9/2/16, 3:23 PM

Micro 4-3 till allround och fågelfoto?

Har idag en Nikon D700 fullformat med äldre 80-200 f/2.8, 20-35 f/2,8 och 35-70 f/2.8. Allt fungerar utmärkt förutom att utrustningen väger bly och tar fruktansvärt stor plats. Jag orkar helt enkelt inte släpa runt på den och funderar på att göra mig av med allt och skaffa en spegellös micro 4/3 utrustning eller liknande.

Vet dock inte riktigt vad jag ska välja för märke och objektiv och vill ha tips och synpunkter.

Tankarna går mot Olympus objektiv M.Zuiko Digital ED 75-300/4,8-6,7 II till fågelskådning och ett M.Zuiko Digital ED 12-40/2,8 PRO till allround.

Husen jag klurar på är Olympus E-M1, E-M5ii och PEN-F. Vill ju ha finesserna i E-M1 men PEN-F storlek.

Kan det vara vettiga prylar? Vad finns det mer för intressant som tar liten plats?

Annons:
[VSK]
9/2/16, 4:06 PM
#1

Jag har själv haft Olympus med samma storlek på bildsensorn, men förvisso spegelreflex. Fördelen med Olympus enligt min erfarenhet är bildkvaliteten över lag. Sen får du ju en crop-faktor på 2, vilket inte är helt fel.

Här står lite omdöme om E-M1:an.

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-olympus-om-d-e-m1-som-en-riktig-storebror

(jag tror du blir skitnöjd faktiskt).

Upp till toppen
Annons: