Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 810 ggr
Moalinn
2016-03-18 17:51

Använder du stativ?

Som rubriken lyder; Använder du stativ?

Om ja, vilken typ av stativ? Vad är det för stativhuvud? Hur många ben har det? Nu har du chansen att berätta hur fantastiskt bra (eller dåligt) ditt stativ är, ta den chansen haha! 😃  Dessutom kan vi andra ta lärdom. De som letar stativ får bra information om vad de kan köpa och borde undvika.

Om nej, varför inte? Vill du ha ett stativ? Vilken typ av stativ kommer du köpa i så fall? Hur många ben? Vilket material?

Vet du inte vilket material ditt stativ är kan ni alltid kika in i den något oklara och lite luddiga artikeln som finns här på sajten, inte säkert ni får svar på er fråga dock. Testa att Googla på märket annars, kanske dyker upp något 😉 Länk till den HÄR (öppnas i ny flik). Har jag missat något alternativ får ni använda er av "annat" och lämna en kommentar!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2016-03-18 18:02
#1

Har ett billigt och enkelt aluminiumstativ från Velbon (EX-430 tror jag). Köpte det för många år sedan och då passade det perfekt för min fotografering. Idag använder jag inte stativet speciellt ofta även om jag borde använda det oftare. Egentligen vill jag ha ett stativ med lite mer rörliga ben och kanske till och med en rörlig mittpelare för macrofotografering. Men som vanligt finns det en hel del annat som måste köpas så stativet är inte prio ett just nu!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Kameratrollet
2016-03-20 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Använder ett tyskt från min farfar. Kulled hade varit att föredra så att man lättare skulle kunna växla mellan liggande och stående bild. Annars är det stabilt och med en bra motvikt under stativet bekymrar inte blåsten mig.

Spectabile
2016-03-20 20:58
#3

Det är inte särskilt ofta som jag använder stativ, "skjuter" för det mesta på fri hand. Dock har jag ett stativ, det är ett manfrotto som har en hyfsad tyngd som gör att det står stadigt. Knepigt det där, man vill ha ett lätt stativ när man ska bära det med sig, men man vill samtidigt att det har lite tyngd så det står stadigt. Kulhuvudet som jag har är jag inte helt nöjd med, men har heller ingen lust att köpa nytt då det ändå inte används särskilt ofta.

Martin
2016-04-01 22:44
#4

Beror på vad jag fotograferar men vid landskap så ganska ofta stativ.

Ett Triopo GE-3230X8C i kolfiber, med B2 kulled som stativhuvud.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230

mvh Martin

Inkanyezi
2016-04-02 00:02
#5

Jag har flera olika stativ, både stora och tunga och små och lätta. Några av dem skulle närmast klassas som skräpstativ, men de funkar till mina kameror om det inte blåser. Spegelfria system är inte lika kritiska när det gäller stabilitet på stativet, eftersom de inte klapprar lika mycket som en spegelreflex. Och för kompaktkameror behövs verkligen inte något stort och tungt stativ, särskilt när man använder det inomhus. Faktiskt ser jag det som ett större problem att mitt parkettgolv sviktar, så att jag måste stå still när bilden tas.

Utomhus använder jag helst något av de två Gitzo-stativ jag har. Båda har jag fått billigt begagnade, och det större av dem har hängt med mer än fyrtio år.

MagArne
2016-04-04 09:03
#6

Jag har ett Vanguard ALTA+ 263AP
Det är på gränsen att den klarar en D700 med 80-200 f/2.8. Men avvänder det för det mesta med ett lättare vidvinkel vid landskapsfotografering i mörker och då är det inga problem alls. Tycker det känns helt okej i kvalité och jag en kräsen person.

http://www.vanguardworld.us/photo_video_us/products/tripods/alta-263ap.html

Annons:
Upp till toppen
Annons: