Annons:
Etiketttematrådar
Läst 708 ggr
Moalinn
2015-03-05 03:24

Tematråd: Bilder som inte blev som de skulle

Har ni några bilder som inte riktigt blev som de skulle? Kan vara vad som helst egentligen men helt enkelt en bild som inte blev som den skulle, eller som du tänkt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JazzBass
2015-03-05 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den här bilden tog jag med en av mina gamla analoga kameror (Mamiya DSX1000 som jag nu sålt vidare) på 35mm Agfa Precisa CT100 diafilm. Jag minns inte riktigt när jag knäppte bilden eller vilket objektiv jag hade, och den är tekniskt rätt dålig, men det är ändå nånting i bilden som gör att jag gillar den. Jag har inte lagt på några färger, utan de blev så här. Möjligtvis hänger de skumma färgerna ihop med metoden jag använde för att digitalisera negativet (jag fotade av det, med blixt som belysning). Borde väl granska negativet på nytt och försöka komma på varför det blev så här. I övrigt så kan man ju inte ställa vitbalansen för en film, så färgerna blir vad de blir. Det kan också vara så här för att jag inte hade helt koll på exponeringen, vilket är kritiskt för diafilm.

Har provat att göra bilden svartvit, men jag gillar den bättre i de här lite ödesmättade färgerna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: