Annons:
Etikettövrigt
Läst 978 ggr
Moalinn
3/5/15, 1:04 AM

Sol eller moln?

Vad föredrar ni för väder när ni fotograferar, sol eller moln? Kan tänka mig att det beror lite på vad man fotograferar men om ni tänker generellt eller helt enkelt vad ni främst föredrar.

Vissa tycker om skuggor som solen bidrar med medan andra inte tycker de är speciellt charmiga. Vissa tycker att molnigt bara blir grått och trist medan andra verkligen inte tycker om skuggorna som solen bidrar med. 😃

Vad säger ni? Sol eller moln? Skuggor eller grått och trist? 😎

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
BlackandBlue
3/5/15, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag föredrar moln ;) med rätt inställningar blir det inte grått o trist ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

JazzBass
3/5/15, 11:53 AM
#2

Röstade på sol, men egentligen tycker jag bäst om både och. Gråväder är otroligt trist för en landskapsfotograf. Det bästa är kraftigt växlande molnighet med både klarblå himmel och regnmoln, man får lätt en dramatik i bilderna som inte annars får så lätt. Tyvärr har jag inte så många bilder från dylika tillfällen, så jag fick leta bland mina första bilder på flickr (inte hemma nu). Här är två i alla fall, inga pangbilder direkt men de får duga som exempel. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ssofia
3/5/15, 1:27 PM
#3

Höst och ivnter - sol. Vår och Sommar - När ävdret skiftar från soligt till riktigt dåligt.. :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Peak303
3/5/15, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Röstade på båda. Då jag tänker som så, med rätt vinkel i direkt solljus eller ex med solen som motljus bakom ett tråd/en buske blir ljuset riktigt fint. Men sen blir det bra även i moln. Beror lite på vad man ska fotografera. Ett vitt djur fotar jag hellre i moln eller som jag beskrev tidigare, bakom en buske/träd i direkt solljus. Men beror också på lite vilken årstid det är. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Spectabile
3/6/15, 6:35 PM
#5

Jag röstade på båda

[AnimalLover1]
3/6/15, 6:58 PM
#6

Röstade på sol, tycker att mina bilder oftast blir så trista när det är molnigt. Men i vissa fall blir bilder bättre när det är molnigt 🤐

Annons:
Moalinn
3/8/15, 11:45 PM
#7

Jag säger sol i alla lägen. Iallafall när det kommer till naturfotografi!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

IngaTrnqvist
3/9/15, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Moln, då jag ofta tycker att det blir för hårt ljus i solen när jag fotograferar hundar, men har inte lika stort problem med det i naturbilder då ibland blir det snarare mer effektfullt med starkt solljus.

missan´s
3/15/15, 8:29 PM
#9

Jag tycker ofta att det stör när det blir skuggor på bilderna vilket det brukar bli i solsken. Blir inte så bra ljus när jag fotar i solen så jag föredrar absolut moln!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: