Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1472 ggr
Moalinn
11/10/14, 6:47 PM

Presentationer

Alltid är det trevligt att veta lite mer om medlemmarna! Berätta lite om dig själv och du som fotograf.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
yve2
11/27/14, 9:31 PM
#1

Helt ny här presenterar jag mig på engång 😃
Jag är ju med på andra sidor här på iFokus och ramlade in här och tänkte jag kanske kunde lära mig lite av er andra och få lite kritik och ros.  Mina 3 stora intressen är ju  katter, Hoyor och foto.

Jag är helt självlärd när det gäller fotografering och har för ett par år sedan gått över till en systemkamera som jag fortfarande försöker lista ut alla funktioner på.

Mina favorit objekt vid fotografering är ju djur & natur och då gärna båda i samma bild. Har ju förmånen att kunna resa en hel del så det blir mycket foton med blandad kvalitet från hela världen.

It's a cat's world… adjust! :)

Cahira
11/28/14, 6:23 AM
#2

Jag är Cahira, bor i Minnesota och är en hobbyfotograf. Jag fotograferar nästan bara djur men det blir några naturbilder ibland. Jag har ingen studio och jag efterbehandlar inte mina bilder - självvalt så. Min egna stil är att försöka fånga naturens naturliga skönhet utan efterbehandling. 

Min pappa hade en fotofirma när jag var liten och jag trodde pappa var en magiker! Och när man tänker efter är det inte så konstigt, han kunde ju ta en bild på mig eller en blomma och doppa ett papper i olika vätskor och trolla fram mig eller blomman på pappret. 😉

Jag fick leka med kameror sedan jag var liten med massor av uppmuntran av mina föräldrar men intresset vaknade inte på riktigt förrän jag fick min första valp 2004 och ville föreviga varje stund med henne. Det var samma tid som pappa köpte vår första digitala pocketkamera - och vi båda blev vansinniga på den. Det var en lång fördröjning innan kameran tog bilden och det var väldigt lite kontroll. Vi fortsatte analogt ett tag till. Sedan fick pappa ett drömerbjudande på en bra digitalkamera och han nappade. Jag använde den mer än pappa gjorde så han köpte en digital systemkamera och jag fick den digitala pocketkameran. Det var min bästa vän i flera år, förutom hunden förstås. Den kameran gick sönder när jag halkade på ett berg och slog mig halvt samman och hur konstigt det än låter så saknar jag den kameran fortfarande.

Jag köpte en Nikon D50 second hand för att bli varm i kläderna med en systemkamera och ett år senare tappade jag fotolusten. Pappa tyckte det var synd och den julen fick jag ett nytt objektiv. Det hjälpte lite, men jag kände som att kameran inte klarade av att ta bilden så som jag såg den. 

Jag har nu en Sony A-77 och jag älskar den kameran lika mycket som den som gick sönder på berget. Jag är så nöjd! Visst har man drömmar om olika objektiv, men i överlag är jag mycket nöjd. :)

Jag fotar för att jag älskar det. ❤️ Jag behöver inte göra någon nöjd annan än mig själv.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

OlleA
11/28/14, 7:14 PM
#3

Kul med en ny sajt om naturfoto! 🙂
Jag har fotograferat nästan så länge jag kan minnas. I 12-årsåldern fick jag min första kamera som tog små kvadratiska papperskort. Senare blev det en enkel diabildskamera och så småningom en systemkamera med utbytbara objektiv. Däremot var jag ganska sen med att gå över till att fotografera digitalt, det är sju år sedan jag började med det. Hela tiden har jag främst hittat mina motiv i naturen. Numera är det mest vilda djur som gäller, vilket ni som är med på Djurfoto iFokus säkert har sett. Sådana motiv tar jag med en Canon EOS 6D med ett Canon 100-400/4,5-5,6. Men jag fotograferar också en del landskap, växter, småkryp och annat. På resor blir det massor av bilder. Det är kul att dokumentera sådant man får vara med om, både i naturen och i andra sammanhang. Ibland håller jag bildföredrag om vilda djur eller resor, och varje höst brukar jag sätta ihop en almanacka med egna bilder, "Vilda djur i Ödsmål". Årets upplaga är på väg att ta slut, jag tror att sista chansen att köpa en blir på grötaftonen som Ödsmåls hembygdsförening har på hembygdsgården Humlebråten nästa fredag 5/12. 🙂

Olle

Martin
11/29/14, 1:00 AM
#4

"Betongbarn" som vuxit upp och fastnat i staden men försöker föreviga den natur och det djurliv som finns där. Åker gärna en bit utanför stan också för att öka chansen till rådjur och hjort, samt rovfågel. Canon Eos 60D med några olika alternativ till objektiv, men högst på önskelistan står ett vidvinkel och ett tele. Och ett macro. Och ett… ja, man blir ju aldrig nöjd som fotograf 😂

mvh Martin

Fridaaaa
11/29/14, 4:39 PM
#5

Hejhopp!

Heter Frida och är 24 år gammal. Bor ute på landet tillsammans med sambo och alla våra goa älskade djur. Läser just nu till förskollärare. 
Mina intressen är: Djur, fotografering, datorn mm. Gillar även att blogga och så.

Inte fotat så mycket natur innan mest djuren här hemma och så, men börjat fota mer och mer i naturen. 🙂 Har en nikon 3100 samt fotar med min sony z3 compact.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna
12/6/14, 10:45 AM
#6

Anna heter jag, 21 år gammal, bosatt i norra Småland. Fotograferat har jag gjort sedan jag var runt 12, de första åren främst som hästfotograf. Idag driver jag eget företag inom foto och webbutveckling. Fotograferar fortfarande mycket hästar, men även en hel del natur, resor och livsstil, både digitalt och analogt. Ska till våren börja studera på distans, och kommer då att kombinera företaget med studierna så gott det går. 

Annars gillar jag att resa, lyssna på musik, pyssla hemma, och så håller jag på med lite kalligrafi också. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Draken
4/18/16, 10:35 AM
#7

Sökte på iFokus och hittade den här siten. Fotografering har jag alltid varit intresserad av enda sedan jag var ganska liten. Jag brukade norpa pappas kamera och knäppa kort på allt möjligt, men i huvudsak vackra naturvyer och mina djur.

Jag tror det här är en site för mig. och vem är så jag ? Jo, jag är en glad och positiv "tjej" på 44 år, är gift och har barn, hundar och akvarium. Jobbar som undersköterska på IVA, och trivs väldigt bra med mig själv och mitt liv.

Jag är Medarbetare på akvariefisk iFokus och Pokemon iFokus och har en egen (nystartad, och mycket inaktiv) site här på forumet "Sköldpaddan ifokus"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

perk
4/18/16, 2:03 PM
#8

Ja jag är en gammal galen värmlänning👋, sjukpensionerad gubbe född -55. Mitt fotointresse började nog i sexårsåldern, detta av en giftasmorbror som bodde i Skåne. Honom fick jag fick vara med i mörkrummet, och få se bilder växa fram i baden, och känna doft av fix och isättika. Min giftasmorbror hade massor med kameror, och man fick alltid låna av honom när man var där på sommarloven.

Min första riktiga kamera köpte jag när jag var fjorton år, en begagnad Minolta SR7. Köpte även ett nytt Minolta vidvinkel objektiv på 21mm för 150kr, detta objektiv var byggt så det gick  långt in i kameran. Så man var tvungen att fälla upp spegeln då man satte det på kameran, därför följde det med en lös sökare som man satte på kameran. Men det var en fantastisk skärpa på objektivet, speciellt då man ofta använde diafilmen Kodachrome 25. Som idag är iso 25 i ljuskänslighet.

Är väl inte många här inne som minns den tiden.

Tyvärr blir väl inte fotandet vad jag skulle vilja att det blev, har kronisk huvudvärk av en arbetsskada i nacken. Värken gör att psyket inte är så bra alla gånger😞, utan apatin tar överhanden. Sedan har jag fått darrningar och skakningar😕 så det vill till att slutartiderna på kameran en Canon 70D hänger med🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Moalinn
4/20/16, 11:32 PM
#9

Alltid kul med nya "ansikten". Välkomna hit! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: